پنجشنبه ۲۶ مرداد ۰۲

ويتامين ها ومواد معدني مورد نياز ماهي

پرورش ماهي ، آموزش پرورش ماهي سرد آبي ، گرم آبي ، قزل آلا ،كپور ، پرورش ماهي آكواريومي

ويتامين ها ومواد معدني مورد نياز ماهي

۷,۶۴۶ بازديد
ويتامين ها و مواد معدني مورد نياز ماهي

 ويتامين ها
ويتامين ها اگر جه تركيبات حياتي هستند و نقش ساختماني و انرژي زايي ندارند ولي كمبود آنها موجب پيدايش اختلالات شديد در يم عضو و يا تمام بدن مي شود . حدود 15 نوع ويتامين شناخته شده كه به مقدار كم مورد نيازند . ولي چون هيچ كدام در داخل بدن ساخته نمي شوند و يا به مقدار كم ساخته مي شوند لذا نياز به حياتي ماهي ها را تامين نمي كند و لازم است به جيره غذايي اضافه شوند . ويتامين به دو دسته محلول در آب و محلول در چربي تقسيم مي شوند .

ويتامين هاي محلول در آب بسته به نياز جاندار يا به سرعت پس از جذب مصرف مي شوند و يا اينكه تجزيه و دفع مي شوند . ويتامين ها در طي فرآيند ساخت غذا ، به هنگام نگهداري در انبار و ريخته شدن در آب در معرض فساد و تغيير ماهيت قرار دارند . بنابر اين به منظور جبران اين ضايعات ، مقدار ويتامين هاي اضافه شده به خوراك كمي بيشتر از نياز شناخته شده گونه پرورشي است . اعمال روش هاي صحيح حمل ونقل و نگهداري جهت به حداقل رساندن ضايعات ويتامين  ضروري است .

هنگام تماس پلت هاي غذايي با آب و يا اضافه كردن آب به غذا ، مقدار زيادي ويتامين C (بيش از 50 درصد) در مدت كوتاهي حدود 10 ثانيه از دسترس خارج مي شود . پوشش دار كردن اين ويتامين و استفاده از اسكوبيل -2 سولفات و اسيد آسكوربيك پوشش داده شده با گليسيريد به منظور جلوگيري از ضايعات موثر است . مي توان آنها را بر روي پلت اسپري كرد .

بعضي از مواد اوليه كه در ساخت جيره هاي غذايي مورد نياز قزل آلا به كار مي رود شامل انواعي از ويتامينها هستند مانند روغن ماهي ، گلوتن ذرت ، برگ يونجه خشك شده ، سبوس برنج ، سبوس گندم ، كنجاله بادام زميني و غيره . مكمل ها اكثرا به صورت مخلوط و تا حدودي بيش از نياز آبزي به غذا اضافه مي شود .

نوع ويتامين

مقدار مورد نياز(ميلي گرم در كيلوگرم غذا)

نوع ويتامين

مقدار مورد نياز (ميلي گرم در كيلوگرم غذا)

ويتامين A

2000-15000 (LU)

اسيد پانتوتنيك

10-50

ويتامين D

2400 (LU)

نياسين

1-150

ويتامين E

30-50

اسيد فوليك

0.02

ويتامين K

10

ويتامين B12

0.02

تيامين

1-12

كولين

50-3000

ريبوفلاوين

3-30

اينوزيتول

200-500

پيريدوكسين

1-15

ويتامين C

100-500

 
 مواد معدني

مواد معدني در غذاي آبزيان ضروري هستند به دو دسته عناصر عمده شامل كلسيم ، پتاسيم ، سديم ، فسفر ، منيزيم ، كلر و گوگرد و عناصر كمياب شامل آهن ، مس ، كبالت ، منگنز ، يد ، روي ، موليبدن ، سلينم ، كلر ، فلور ، واناديوم ، قلع ، آرسنيك و نيكل . اين عناصر در اعماق حياتي بدن از قبيل استحكاك اسكلت خارجي ، فعاليت دستگاه عصبي ، غدد درون ريز ، اجزا تشكيل دهنده رنگدانه هاي خوني و ايجاد تعادل در واكنش هاي اسيدي-بازي (به عنوان بافر) و ايجاد موازنه اسمزي بر عهده دارند .

آبزيان قادرند مواد غذايي را نه تنها از طريق غذا ، بلكه از طريق آب نيز جذب نمايند . به همين دليل تخمين مقدار درست آن مشكل است . اما به هر ماهي حال در آب شيرين ، نياز بيشتري نسبت به مكمل هاي معدني وجود دارد . تركيباتي چون نمك طعام ، دي كلسيم فسفات ، يديدپتاسيم ، فسفات كلسيم و پتاسيم به غذاي آبزيان اضافه نمود . جدول ذيل مقادير مواد معدني مورد نياز ماهي قزل آلا را نشان مي دهد .

نوع ماده معدني

مقدار مورد نياز

كلسيم

كمتر از 0.1 درصد

فسفر قابل جذب

0.7 درصد

منيزيم

0.05 درصد

آهن

50-100 (ميلي گرم در كيلوگرم)

مس

3 (ميلي گرم در كيلوگرم)

منگنز

13 (ميلي گرم در كيلوگرم)

روي

15-30 (ميلي گرم در كيلوگرم)

يد

15-250 (ميلي گرم در كيلوگرم)

سلنيم

0.15-0.38 (ميلي گرم در كيلوگرم)

  منبع:persianghezel.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.