پنجشنبه ۱۶ فروردین ۰۳

آموزش نحوه بسته بندي و نگهداري ماهي

پرورش ماهي ، آموزش پرورش ماهي سرد آبي ، گرم آبي ، قزل آلا ،كپور ، پرورش ماهي آكواريومي

آموزش نحوه بسته بندي و نگهداري ماهي

۶,۴۵۱ بازديد
آموزش نحوه بسته بندي و نگهداري ماهي

بسته بندي ماهي در يخ
در اين روش ماهياني كه در جعبه قرار داده مي شوند با تكه هاي كوچك يخ پوشانده مي شوند. ضروري است كه مزارع پرورش ماهي كه قزل آلاي تازه به بازار عرضه مي كنند يك دستگاه يخ ساز داشته باشند. دستگاه هاي يخ ساز كوچك گران نيستند. كيفيت ماهي با استفاده از يخ كه به آهستگي ذوب مي شود و ماهي ها را مرطوب و سرد نگه مي دارد حفظ مي گردد. كف جعبه ها بايد سوراخ داشته باشند تا آب بتواند از آنها خارج شود.

چيدن ماهي در اين جعبه ها به اين صورت است كه ابتدا بايد ماهيان بزرگ را در يك مخزن يخ نگهداري و سرد نمود و سپس با آب شست. ماهي ها بايد در كنار هم (پهلو به پهلو) و در حالتي كه شكم آنها رو به پايين باشد در يك لايه در كنار هم قرار داد و سپس يخ روي آنها ريخت.

 بسته بندي ماهي منجمد
ماهيان با فيله تهيه شده از آنها را بايد بسته بندي نموده و سپس منجمد كنيم. همه فرآورده هايي كه ماهي تهيه مي شود در صورت نگهداري در هواي سرد تا حدودي افت كيفيت خواهند داشت كه دليل آن از دست دادن آب و اكسيد شدن است. بسته ­بندي خوب در يك كارتن نرم و مناسب باعث به تأخير افتادن فساد ماهي مي شود.

 نگهداري ماهي در سرما
در صورتي كه مجبور باشيم ماهيان را براي مدت طولاني در شرايط سرما نگه داريم بايد آنها را در دماي معادل يا كمتر از 30- درجه سانتي گراد نگهداري كنيم. در اين روش دسترسي به يك سردخانه ضروري خواهد بود. مي توان در صورت وجود صرفه اقتصادي، يك مجتمع سردخانه اي در محل مزارع بزرگ يا مجتمع هايي مانند كاكلستان ايجاد كرد. در غير اين صورت مي­توان ماهيان را براي انجماد به سردخانه هاي استان لرستان يا استان هاي همجوار منتقل كرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.