پنجشنبه ۱۲ مرداد ۰۲

نحوه ساخت حوضچه هاي پرورش ماهي دوار

پرورش ماهي ، آموزش پرورش ماهي سرد آبي ، گرم آبي ، قزل آلا ،كپور ، پرورش ماهي آكواريومي

نحوه ساخت حوضچه هاي پرورش ماهي دوار

۱۲,۲۷۹ بازديد
نحوه ساخت حوضچه هاي پرورش ماهي دوار

خيلي از پرورش دهندگان ماهي قزل آلا از حوضچه هاي مدور براي پرورش قزل الا و رساندن ان به اندازه بازاري استفاده مي كنند.
قطر اين حوضچه ها معمولا 4-10 متر و عمق انها6/1 متر مي باشد.
حوضچه ها را مي توان از جنس پلاستيك تقويت شده با شيشه (Grp) ساخت كه معمولا به صورت قطعات پيش ساخته هستند و ممكن است از بتون مسلح ساخته شوند.


تانكها به صورت كامل همراه با قسمت كف يا ممكن است به صورت يك ديوار حلقوي كه بر روي قاعده بتوني در محل ساخت حوضچه كار گذاشته مي شود خريداري شوند.
با استفاده از بخش هاي منحني شكل صفحات اهني موجدار گالوانيزه مي توان مخازن نسبتا ارزان و ساده اي را ايجاد نمود.اين صفحان قابل منتاژدر محل هستند


ديواره را بايد از دو يا چند صفحه فلزي ساخت تا مقاومت ان زياد شود و يا اينكه آنها را بصورت شيشه اي يا بتي ساخت.

كف بتوني استخر ها بايد به سمت مركز شيب دار شود تا اب بتواند خارج شود.تانكهايي كه در محل نصب ساخته مي شوند بايد از اطراف به سمت مركز شيب داشته باشند تا امكان تخليه و تعويض اب وجود داشته باشد كه در اين حالت تانك ها خود به خود تميز مي شوند.

شيب بايد نسبتا زياد بوده اما نبايد به گونه اي باشد كه نتوان روي ان ايستاد.

اختلاف ارتفاع بك به ده بين كناره ها و مركز تانك،نسبت خوبي است . هر تانك داراي يك لوله ي مجزاي تامين اب است كه توسط يك دريچه ورود اب از لوله اصلي به لوله مخصوص هر حوضچه كنترل مي شود و در قسمت مركز تانك يك دريچه ي تخليه مركزي توري دار وجود دارد.

هر تانك داراي يك لوله ي خروجي مجزا است كه هر كدام به لوله ي تخليه مجزايي متصل مي شود.اين لوله به مخزني منتهي مي گردد كه در ان امكان درجه بندي كردن ماهي ها وجود دارد.محل خروج ماهي ها از مركز تانك توسط لوله هاي ايستاده مسدود شده است.هنگامي كه تصميم به تخليه يك تانك داريم دريچه ي ورود اب به تانك را بسته و اب داخل تانك و نيز ماهي هاي موجود در ان را با پمپ به داخل مخزن درجه بندي انتقال مي دهيم.

ماهيان درجه بندي شده در طول تكه هاي لوله هاي متحرك كه بر روي زمين قرار دارند و جريان اب در داخل ان جهت انتقال ماهي ها قابل هدايت مي باشد از مخزن درجه بندي به داخل تانك ها برگشت داده مي شوند.

مدير سايت : اين استخر هاي پرورش ماهي يا از جنس پلاستيك يا فلز گالوانيزه يا بتن مي باشد . قط اين استخرها از 3 تا 10 متر و عمق 1 تا 3 متر مباشد . در اين استخرها مي توان ماهي 5 گرم تا 700 گرم را پرورش داد . مديريت توليد در اين استخر ها بسيار اصولي مي باشد و بعلت استفاده از لوله هاي ورودي و خروجي آب بصورت مجزا مي توان سطح و تراكم استخرها را تنظيم نمود . معمولا در اين شيوه از آب برگشتي استفاده مي كنند و در اين شيوه تجهيزات و ادوات فيلتراسيون و هوادهي و پمپ اينگ بسيار دقيق طراحي مي شود . مزرعه پرورش ماهاي پرشين قزل از جمله اين مزارع است كه از شيوه مدار بسته و آب برگشتي و استخرهاي دوار استفاده مي كند . يكي از محاسن استفاده از اين شيوه در بهره وري از كمترين آب مصرفي پرورش ماهي قزل آلا مي باشد
منبع: persianghezel.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.