پنجشنبه ۳۰ فروردین ۰۳

اهميت و اهداف پرورش ماهي

پرورش ماهي ، آموزش پرورش ماهي سرد آبي ، گرم آبي ، قزل آلا ،كپور ، پرورش ماهي آكواريومي

اهميت و اهداف پرورش ماهي

۹,۴۲۶ بازديد
اهميت و اهداف پرورش ماهي

اهميت آبزي پروري
آبزي پروري يكي از ساده ترين و اقتصادي ترين راه هاي توليد پروتئين حيواني است، زيرا:
1. مي دانيم كه به رغم وجود آب كافي در برخي از مناطق كشور، كيفيت زمين و خاك به گونه اي است كه براي كشاورزي مناسب نيست. بهره گيري از بسياري از اين زمين ها، براي آبزي پروري، عملي است.

2. ميزان تبديل غذا به گوشت در آبزيان به مراتب بيشتر از ساير جانوران پرورشي است. آبزيان پرورشي جزء جانوران خونسرد هستند كه درجه حرارت بدن آنها تابع گرماي محيط است و بر خلاف پرندگان و پستانداران، نيازي به صرف انرژي براي ثابت نگه داشتن درجه حرارت بدن خود ندارند. در واقع آبزيان در مقايسه با دام و طيور، مقدار بيشتري غذاي مصرفي خود را مي توانند تبديل به گوشت كنند.
3. برخي از آبزيان پرورشي مي توانند براي تامين نيازهاي غذايي خود از مواد آلي پوسيده، مازاد غذايي انسان، و از همه مهمتر، تك سلولي هاي گياهي و جانوران ريز آبي استفاده كنند. توليدتك سلوليهاي گياهي (فيتوپلانكتونها)،وجانوران ريزآبي ( زئوپلانكتونها ) به راحتي از طريق دادن كود حيواني يا كود آلي به آب انجام مي گيرد.

4. بسياري از منابع غذايي كه در حال حاضر، به دلايلي نمي توانند مورد مصرف غذايي آبزيان يك منطقه قرار مي گيرند، مي توانند براي توليد برخي از آبزيان پرورشي مصرف شوند. براي مثال از پلانكتونهاي گياهي مناطق جزر و مدي درياهاي جنوب مي توان براي پرورش انواع مناسب صدف هاي پرورشي استفاده كرد.
5. در بسياري از موارد در پرورش آبزيان، مي توان از آب به صورت عبوري استفاده كرد، بدون اينكه افت چشمگيري در ميزان آن ايجاد شود. براي مثال براي پرورش انواع ماهي هاي سرد آبي مثل ماهي قزل آلا، از آب به صورت عبوري استفاده مي شود و پس از گذشتن از كانال هاي پرورشي، مي توان از آن براي كشاورزي استفاده كرد. بديهي است كه چنين آبي، با توجه به مواد غذايي كه از طريق مواد دفعي ماهي ها به آن افزوده مي شود، و يا مازاد مواد غذايي آن، براي كشاورزي مناسب تر است، اگر چه ممكن است براي مصارف انساني و يا صنعتي نامناسب بوده و نياز به پالايش داشته باشد.
6. ميزان بهره برداري از آبزيان پرورشي در واحد سطح معمولا از توليدات كشاورزي بيشتر است. در هر هكتار استخر آبزيان گرم آبي با توجه به مديريت مناسب مي توان سالانه 3 تا 8 تن برداشت نمود. براي ماهيان سرد آبي اين مقدار ممكن است 10 تا 15 كيلوگرم در متر مربع باشد.
7. پروتئين آبزيان در مقايسه با ساير پروتئين هاي حيواني، پر ارزش تر ، مفيد تر و قابل هضم تر ا ست.
8. بسياري از منابع آبي وجود دارند كه بلا استفاده مانده اند و از آنها مي توان براي توليد ماهي يا ساير آبزيان استفاده كرد، بدون اينكه تغيير كمي يا كيفي چشمگيري در آنها به وجود آيد. در سطح كشور به خصوص در استانهاي شمالي تعداد آبگيرهايي كه از آنها استفاده هاي غير از برداشت آب براي كشاورزي صورت نمي گيرد فراوان اند.

هدفهاي آبزي پروري
1- توليد و تامين قسمتي از نيازهاي پروتئيني
2- باز سازي و افزايش ذخاير آبزيان ارزشمند دريايي و رودخانه اي
3- معرفي و جابجايي گونه هاي مناسب(آوردن گونه هاي مناسب پرورشي از ساير كشورها و يا نقل و انتقال گونه هاي موجود از محلي به محل ديگر براي پرورش )
4- توليد ماهي براي صيد ورزشي (صيد ماهي با قلاب)
5- توليد طعمه براي صيدهاي تجارتي
6- توليد ماهي و ساير آبزيان براي نگهداري در آبزي گاهها (آكواريوم)
7- گرفتن مواد آلي موجود در آب فاضلاب ها پس از تصفيه آنها
8- توليد مواد دارويي
9- توليد مواد زينتي
10- توليد غذاي زنده براي آبزيان پرورش ماهي با ارزش

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.